La erfarne syklister bygge ditt neste anlegg
Usikker på hvor du skal starte? Rekkje hjelper deg fra idé til ferdig sykkelsti.
I Rekkje er vi selv syklister med ekte lidenskap for å bygge sykkelanlegg. Gjennom mange års erfaring har vi opparbeidet oss kompetansen som er avgjørende for å lage de beste sykkelstiene.
Selv om vi i Norge har et bredt spekter av stier, løyper og dyrespor som brukes til sykling - er de færreste av disse designet for gode sykkelopplevelser. Derfor bygger vi bærekraftige sykkelstier, spesielt tilpasset terrengsykling. Rekkje sin anlegg skal tåle mye bruk, i all slags vær.
Før byggingen kan starte, er det mye som må være på plass; tillatelser, finansiering, konseptutvikling, trasévalg og byggesøknad.
Vi følger deg gjennom hele prosessen.
Planlegger din kommune sykkelsti?
Har byen eller bygda di et passende område? Kontakt oss om hvordan dere går fram for å få en sykkelsti!
Bygge sykkelsti for lag eller forening?
Vi snakker gjerne med idrettslag, sykkelklubber eller FAU-representanter om stier og løyper!
For deg som er landskapsarkitekt
Vil du integrere fremtidens idrettsanlegg inn i park, skole eller i bymiljø? Vi har kompetansen til å hjelpe!
Ofte stilte spørsmål
-
Rekkje bygger stier som er laget spesielt for terrengsykling. Dette kan være alt fra smale håndbygde stier til sykkelløyper med store doseringer og andre sykkelelementer.
For å designe en best mulig sti ser vi på mange faktorer, som topografi, jordsmonn, natur- og kulturverdier, og måler nøye hellinger for å sikre en bærekraftig trasé.
En bygd sykkelsti skal kunne:
brukes uansett vær og i noen tilfeller uansett sesong
tåle mye bruk uten for mye vedlikehold
ligge fint i terrenget.
holde brukeren på stien
få vannet ut av stien
Det viktigste er at den skal passe den brukergruppen den er laget for, i tillegg til at den skal være morsom å sykle. For å bygge stier og løyper for terrengsykling trengs det kunnskap og erfaring innen stibygging. Det er her Rekkje komme inn.
-
En god sykkelsti krever erfaring med planlegging og bygging, vi har god erfaring med begge deler. Vi kan bistå dere i hele prosessen fra dere tar kontakt og frem til dere overtar anlegget.
Våre prosjekter kan være alt fra en liten runde på en skoleplass til større destinasjonsutvikling.
Våre kunder har ofte ulike utgangspunkt og behov. Vi har gjennom årene samarbeidet med alt fra kommersielle kunder, som vil starte opp en sykkelsatsing, til kommuner og ildsjeler som vil ha sykkelanlegg i sitt lokalområde. Dette har gitt oss erfaring i å hjelpe kunder i mange forskjellige ledd av realiseringen av en sykkelsti.
Ta gjerne kontakt for veiledning uansett hvor langt du er kommet i prosessen.
-
Hvem skal bruke stien, og hvor mange antas å skulle sykle på stien? Dette er helt avgjørende for hvordan man bygger et sykkelanlegg. Alle anleggene til Rekkje bygges med høy kvalitet, men det er forskjell på om man skal ha 1-10 eller 50 000 gjennomsyklinger i måneden.
Det kreves dessuten en helt annen oppbygging for å bygge stier og løyper for terrengsykling på Vestlandet til forskjell fra f.eks Gudbrandsdalen. Mens man ofte finner skrint med løsmasse og mye nedbør på Vestlandet, har man god jordsmonn og mindre nedbør i Gudbrandsdalen. Dette gir store forskjeller i konstruksjonsmetode, og pris.
Det er de samlede faktorene av topografi, grunnforhold o.l som avgjør hvilken grad av opparbeiding man trenger. To ytterpunkter er høy grad av opparbeiding og lav grad av opparbeiding. I våte områder og eventuelt tynt med løsmassedekke må løypene bygges nesten som en vei med omfattende grunnarbeid, masseutskifting, grøfter og rør. Toppdekke i grus, da blir det en høy grad av opparbeiding. På den andre siden er stier som bygges med stedegne masser med maskin eller for hånd en lav grad av opparbeiding.
Vi tar planleggingsarbeidet ut i feltet med hjelpemidler som klinometer og GPS, for å stikke ut traséen til sykkelstien, som vi igjen bygger etter.
Vår maskinpark er skreddersydd for stibygging, både i høy og i lav grad av opparbeiding.
Er du klar for å bygge sykkelsti? Eller fant du ikke det du lurte på? Vi svarer gjerne på store og små spørsmål, uansett hvor du er i prosessen.